NLP afgerond

25 januari 2015 - Singapore, Singapore

Waar zal ik beginnen. Tijd gaat hier zo snel omdat je elke dag wel wat meemaakt. Afgelopen dagen bestond mijn leven uit: vroeg opstaan, met metro naar NLP cursus, hele dag les ( super leuk en interessant) naar huis, eten, huiswerk en naar bed. Maar dit heeft wel geresulteerd in mijn diploma voor NLP Practitioner. Super blij! Ik heb erg veel geleerd en wil ook zeker mijn Master Practioner halen. Jaa we blijven dromen en plannen maken. Het heeft mij nu al een stuk verder gebracht. Zal de komende tijd tijdens mijn reizen flink oefenen bij het ontmoeten van nieuwe mensen. Ik heb er al een flink paar ontmoet en ook hele bijzondere ontmoetingen. Vicky bijvoorbeeld zij is een moeder van twee kinderen, komt oorspronkelijk uit Engeland en woont al ong 9 jaar in Singapore met haar man. Van het begin af aan gingen we met elkaar lunchen. Op een gegeven moment vroeg ik aan andere klasgenoot , met hele mooie gelakte nagels, of ze rode nagellak had en of ze dat de volgende dag mee wou nemen zodat ik mijn teennagels kon lakken. Ik was dit nl vergeten in NL. Dat had zij niet want ze liet haar nagels altijd doen in een salon. Vicky zei dat zij wel wat had. Volgende dag komt ze met een tegoedbon aan voor een pedicure behandeling en geeft die aan mij. Ze zegt: “ je gaat op reis je zult je voeten veel gebruiken dus die moeten goed in de watten gelegd worden”. Ik vond dat zoooo lief helemaal omdat ik weet dat ze zelf het best zwaar heeft. In mijn ogen kon ze zelf ook wel een  time out gebruiken, maar nee deze was voor mij. Haar bijdrage aan mijn reis. Ik heb haar een hele dikke kus en knuffel gegeven. Wat een lieverd!
Maar zij was niet de enige. Na onze laatste schooldag gingen we natuurlijk met groot deel van de klas uiteten bij de Mexicaan in Clarq Key. Erg lekker vooral de frozen Margaretha’s...mammie. (Hier moest ik even aan mijn vriendin Stephanie denken aangezien wij vaak op onze tripjes aan de cocktails gaan). Maar voordat ik daar kwam werd ik meegenomen door Shalini ze had een verrassing voor mij. We werden door haar chauffeur in een dikke vette splinternieuwe Mercedes opgepikt samen met een van haar ‘helpers’. Ik dacht dat we naar haar huis gingen om even snel om te kleden maar nee hoor we gingen naar een van de hipste kappers van Singapore. Daar werd mijn haar lekker gewassen en in de krul gezet. Toen kwam een andere helper van haar die altijd het shoppen doet met een zwarte jurk voor mij en een hele mooie groene tijgersjaal uit India. Snel daar omgekleed maar de schoenen die ik aanhad konden volgens Shalini echt niet dus we gingen ook snel schoenen kopen. Zij betaalde mij schoenen daar stond ze op, maar voor goodluck moest ik haar wel 1 dollar geven (Indiaas gebruik). Toen weer in de dikke vette Mercedes naar het restaurant. Ik voelde mij net een prinses, een beroemdheid. Ik kwam er dus achter dat Shalini een hele rijke familie heeft.  Ze hebben een aantal ziekenhuizen en scholen in India. Ze heeft psychiatrie gestudeerd en is nu bezig met haar PHD. Ze heeft altijd als vrijwilliger in een van deze ziekenhuizen gewerkt voor patiënten, ook kinderen, met leukemie. Ik zeg respect!  Sarah werd dus als nieuw afgeleverd in het restaurant. Klasgenoten keken hun ogen uit. Van backpack Sarah naar sjieke Sarah hihi. Dat was nog eens een entree. Eenmaal gegeten werden we door Shalini weer met de auto inclusief chauffeur naar Holland road gereden. Hier zitten de meeste expats en dus heel veel gezellige kroegjes. Helaas kon Shalini niet mee en bij ons afscheid kreeg ik nog een Indiaas tasje want de tas die ik bij mij had paste echt niet bij mijn outfit. Tevens zou ze kijken of ze nog via haar zoons die op dit moment in India en Amerika zitten nog leuke vrijgezelle vrienden hadden die mij mee konden nemen op stap. Hihi die Shalini regelt alles . Ook een lieverd! Als ik ooit nog eens een groot feest geef vraag ik of Shalini de organisatie enzo regelt. Wat een kanjer!!
Andere klasgenoot Roshini  gaf mij bij ons afscheid nog een kleine gouden bolle steen voor ‘porsperity’ en een shooter glas met alle geboden erop van Singapore. Jaaa dat is Singapore overal hangen verbodsborden met daaronder het bedrag aan boete. Dan denk je dat NL over geregeld is nou Singapore wint dit bij verre uit. Maar om lang verhaal kort te maken ik ben dus super verwend en heb hele leuke interessante nieuwe mensen leren kennen. Jammer dat ze alleen zo ontzettend ver weg wonen.
Gisteren ben ik een dagje met de auto naar Maleisië geweest. Theo gaat daar altijd met vrienden golfen. De vrouwen mochten ook mee. Zelf hebben we niet gegolfd het was erg laat dat we aankwamen aangezien er mega file was bij de grensposten. Eenmaal aangekomen snel geluncht en toen kwam vriend van Rosa, Mak, ons ophalen. We zijn beetje rondgereden. Rosa wou heel graag naar hello kitty town. Daar gingen we dus heen. Te erg.... drie volwassen vrouwen naar hello kitty town wat eigenlijk is voor meisjes van 4/5, oftewel voor Celine hun nichtje in NL ( dochter van mij lieve collega Rob). Ik heb wel super gelachen. Lachmoment Vd dag was dat we uit het toilet kwamen, Rosa loopt voorop en loopt de gang in denkt dat ze de deur opent weer terug de zaal in, loopt ze de schoonmaakkast in. Dat is echt Rosa..... Maria en ik lagen dubbel.
Daarna nog in de nieuwe haven gekeken. Ik dacht dat Maleisië regenwoud was en echt heel oud met hutjes enzo. Nou dat is dus niet zo overal wordt gebouwd. Dikke villa’s beetje nieuwbouw stijl van NL. Denk dan wel aan de allergrootste villa’s niet normaal! Over winkelcentra en het is spotgoedkoop. Helaas hadden we geen tijd om te shoppen. Reden nog langs Legoland, dus Bram je kunt ook nog naar Maleisië voor Legoland. Kun je het combineren met mooie stranden en jungle en niet te vergeten goedkoop shoppen. Terugweg gingen we met hele groep naar Japans restaurant. Echt een nieuw concept en dus hip! Je zit aan een tafel met een breed gat erin. Ze komen met bakjes met kooltjes met roosters erop. Je besteld dan soort van tapas/fingerfoods en dan kun je dat zelf op bbq leggen. Echt super lekker en ook heel gezellig. Alleen 1 nadeel je kleding en haar gaat er ontzettend van stinken!
Daarna naar huis, weer file dus was best laat. Vandaag voor het  eerst sinds tijden uitgeslapen. Daarna Rosa ontmoet nadat zij naar de kerk was geweest. Met een vriendin van haar en een zoontje van iemand die ze kent Vd kerk wezen lunchen. We gingen aan de dim Sum in Chinatown. Mjammie. Wendy, ik moet veel aan je denken. Heel veel eten waar jij het ook altijd over hebt en heel veel mensen uit Hong Kong.
Echt waar het eten is hier super. Nu vinden volgens mij mensen uit Azië ook eten heeeeel belangrijk en hebben ze het er steeds over. Ik merk dit ook bij Rosa, eten is erg belangrijk voor haar. Echt overal  kun je  eten krijgen en ook uit alle hoeken van de  wereld. Taiwanees, Hongkong, Chinees, Mexicaans, Koreaans, Italiaans, Japans ... Je kunt het zo gek niet verzinnen of ze hebben het hier. Daar zijn ze in Singapore ook erg trots op.
Nadat we nog zonnebril (leek mij niet verstandig om mijn geërfde zonnebril van mijn lieve oom Jaap mee te nemen voor 6 mnd op reis, ik ken mijzelf) en lader voor iPhone in een 2 dollar shop hadden gekocht ben ik alleen naar Marina Bay geweest. Echt de toerist uitgehangen zelfs een riviercruise genomen. Leuk om de stad vanaf het water te zien. Ik heb nog geprobeerd om op het hoogste gebouw te komen wat ze skybar/lounge noemen maar daar moet je 23 Singapore dollar voor betalen. Echt belachelijk. Blijkt heel gaaf uitzicht te hebben over Indonesië en Maleisië. Heb nog geprobeerd om lift in de lobby te nemen naar boven maar je hebt dus keycard nodig. Dat was dus jammer. Volgens Rosa kun je er wel komen zonder te betalen door gewoon naar restaurant te gaan maar het is mij niet gelukt. Mssn dat Rosa mij probeert morgenavond mee te nemen. Eerst neem ik Theo, Rosa en Maria  mee naar Turks restaurant. Ze hebben zoveel voor mij gedaan en zijn zo lief. Morgenavond trakteer ik ze dus. OK ik mocht ze uiteindelijk meenemen uiteten maar mocht niet te duur want dat vinden ze niet leuk. Die schatten...
Morgenochtend eerst om 11 uur pedicure van de bon van Vicky. Daarna gaan Maria en ik shoppen in little India en Lucky plaza. Is allemaal erg goedkoop en er zijn nog paar dingen die ik nodig heb voor mijn reis waaronder slippers voor onder de douche ( instructies van mijn lieve mama).
Indruk die ik tot nu tie van Singapore heb is: erg schoon, overal verbodsborden, iedereen houdt zich aan de regels, erg veilig, voor Aziatische begrippen prijzig maar meeste is wel goedkoper dan in NL, alcohol is duur, autorijden is bijna niet te betalen niet alleen de  brandstof maar driving permit en autoprijzen zijn echt absurt hoog, huizenprijzen absurt hoog, multicultureel, nergens vandalisme, veel westerlingen vanuit de hele wereld (expats) bijna geen oude historie, wolkenkrabbers, winkelcentra, binnen eten met aircon, flats, parken en gelukkig ook jungle.

Dinsdag vertrek ik naar Vietnam ik vlieg 13 uur en kom dan 14:00 uur aan. Is twee uur vliegen maar er is 1 uur tijdverschil met hier. NL tijd vlieg ik 06:00 uur. Tijdverschil is soms wel lastig om contact te hebben.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat met jullie. Leuk om af en toe wat van jullie te horen! Oma Wendy eerste klompjes zijn al weggeven .

Tot gauw X

1. Ilona:
    25 januari 2015
    Saar, wat heb je in korte tijd alweer veel meegemaakt. En hoe geweldig is het dat je je opleiding ook gewoon weer binnen hebt. Top allemaal dus. Lekker verder genieten en groetjes....
  2. An:
    25 januari 2015
    Saar super om weer iets van je te horen! Fijn dat je het naar je zin hebt! Goede reis dinsdag en tot vrijdag!

Dikken knuffel An
  3. Sandra:
    Hoi Sarah,

Wat fijn om te lezen dat je zo enorm geniet, en dat de omgang met de mensen daar zo oprecht is. Geniet van je trip naar Vietnam en we volgen je leuke reisverhalen.Groeten Sandra en Koos
  4. Ron:
    Hallo Sarah,

Hoe leuk is het om je reis te volgen en hoe leuk is het wat je allemaal beleefd.
    Heerlijk voor je dat je positieve reacties op je spontaniteit krijgt.
    En dat je lekker verwend wordt door de een of de ander.
    Leuk dat je succes had met je zak drop.

Veel plezier verder en als ik het goed heb, heb je nu je vrienden om je heen. Veel plezier met elkaar.

Groetjes uit het knusse kneuterige Nederland.
    Ron en Marion.
  5. Fanny:
    26 januari 2015
    Wat leuk om je avontuur te lezen! Geniet er lekker van! -X-
  6. Saskia:
    29 januari 2015
    Hoi Sarah,
    Leuk om je te lezen wat je allemaal beleefd tijdens je reis!
    Veel plezier en lekker genieten...straks gezellig met allen peddelen door Vietnam, ben benieuwd wat jullie daar beleven.
    Knuffel uit het koude kikkerlandje :)
    Saskia
  7. George Martens:
    1 februari 2015
    Mooi dat je NLP Practitioner binnen is. Goed gedaan. Straks van Singapore naar Vietnam. Goede reis en alle goeds. George.
  8. G.A:
    3 februari 2015
    Kom je ook nog in Chaing Mai Thailand?